Volg ons op:

Moeite met het aannemen van nieuwe medewerkers? Inbound recruitment marketing kan jouw helpende hand zijn. Er zijn nog nooit zo veel vacatures geweest als in 2020. De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat bedrijven moeite hebben met het aantrekken van nieuwe medewerkers. Waar organisaties vroeger door het plaatsen van een leuke vacaturetekst kandidaten wisten aan te nemen, kost dat vandaag de dag veel meer moeite. Het is daarom belangrijk om je als werkgever te onderscheiden op de arbeidsmarkt en over te komen als aantrekkelijke organisatie om voor te werken. Dit kan door gebruik te maken van inbound recruitment marketing. Wij leggen uit wat inbound recruitment marketing is en hoe je het kan toepassen.

Lange termijn

Wij vergelijken inbound recruitment marketing met een magneet: door middel van authentieke en op de doelgroep gerichte communicatie trek je als organisatie potentiële kandidaten aan. De communicatie richt zich op het laten zien van de toegevoegde waarde van de organisatie, de betreffende functie en de bijdrage die de toekomstige medewerker kan leveren aan het totaal.  

Inbound recruitment marketing draait om het interesseren van latent werkzoekenden zodat zij, wanneer ze hier klaar voor zijn, de stap zullen zetten naar jouw organisatie. Dit kan een organisatie doen door online vindbaar te zijn en relevante en waardevolle kennis te delen met de (potentiële) kandidaat. In plaats van jouw vacature te ‘verkopen’ aan jouw potentiële kandidaat bereik je hem met waardevolle content, passend bij de fase in de candidate journey. Op de lange termijn komen de kandidaten vervolgens op hun eigen tempo bij jouw bedrijf aan en zijn al geïnteresseerd om te komen werken bij jouw organisatie.  

Inbound recruitment marketing is de tegenhanger van de traditionele recruitment manier die gericht is op push marketing: het duwen van jouw boodschap naar jouw doelgroep. 

Zet in eenvoudige stappen inbound recruitment marketing op binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken.
Download de handleiding

Voordelen inbound recruitment marketing

Door content te ontwikkelen die jouw doelgroep relevant en waardevol vindt, zal jouw doelgroep dit consumeren. Dit leidt tot een groter bereik van jouw berichten en meer traffic naar jouw website. Inbound recruitment marketing zorgt ervoor dat jouw organisatie overkomt als aantrekkelijke werkgever waar de doelgroep graag wilt werken. Op deze manier krijg je meer sollicitanten, worden vacatures sneller ingevuld en creëer je een betere concurrentiepositie. Deze manier van recruitment marketing is daarnaastenorm duurzaam: goed gecreërde content behoudt zjin waarde voor zeer lange tijd en kan op verschillende momenten hergebruikt worden. Op de lange termijn zal inbound recruitment marketing leiden tot lagere kosten ten opzichte van traditionele marketing methodes. 

Waaruit bestaat inbound recruitment marketing

Inbound recruitment marketing bestaat uit vier stappen.  

  1. Interesseren
    Allereerst is het belangrijk om de interesse van de doelgroep te wekken met als doel de juiste mensen naar de (werken-bij) website te trekken. Het gebruik van contentmarketing, social media en SEO is hierbij heel belangrijk. 
  2. Converteren
    De volgende stap is het converteren van deze bezoekers naar leads. Het doel in deze fase is het verzamelen van waardevolle informatie die gebruikt kan worden om geïnteresseerden te bereiken. Manieren om dit te doen zijn invulformulieren, download opties, en een chat-functie.
  3. Trechteren
    Vervolgens is het belangrijk om de lead om te zetten naar sollicitant. Speel in op de emoties van de potentiele kandidaat door passende content en het overgaan op feitelijk contact. Onder andere E-mail marketing en ATS (Applicant Tracking System)  software dragen bij aan dit proces. 
  4. Sollicitatiefase
    De vierde fase is het sollicitatietraject. Ontwikkel een makkelijk, gedegen en positief sollicitatietraject om de medewerker te overtuigen van werken bij jouw organisatie.  

Wil jij starten met inbound recruitment marketing en kan je wel wat advies gebruiken? FairSterk kan op verschillende vlakken bijdragen aan een goede implementatie van Inbound recruitment marketing voor jouw organisatie. Wij kunnen de helpende hand bieden bij het neerzetten van de strategie, het creëren en/of beheren van relevante content en het opstellen van persona’s. Neem daarnaast ook een keer een kijkje op de kennisbank. Hier vind je handleidingen, whitepapers en artikelen over verschillende onderwerpen omtrent arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Tip: FairSterk heeft Kooiman Marine Group geholpen met het toepassen van de inbound recruitment marketing strategie. Onze campagne is door Werf& uitgeroepen tot ‘campagne van de week’

wat is inbound recruitment marketing

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.