Volg ons op:

Social media marketing is een marketing techniek waarbij social media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog en gaat vaak gepaard met content marketing.

Waarom social media marketing?

Social media marketing blijkt een goede manier om een gesprek met de klant aan te gaan en hierdoor hogere doelen dan platte verkoop na te streven. Loyaliteit, klanttevredenheid en het creëren van een merkvoorkeur zijn doelen die bedrijven proberen bereiken door social media in te zetten. Volgens onderzoek blijkt social media marketing, mits goed ingezet, geld op te leveren.

Gemakkelijk en snel inbound recruitment marketing opzetten binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces; 
  • Zowel in je interne als externe communicatie; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding!

Succesfactoren

Succes van het inzetten van social media marketing is afhankelijk van een aantal factoren. Over het algemeen geldt dat mensen zich identificeren met bedrijven die dichtbij hen staan. Dat wil zeggen dat men zich met het bedrijf moet kunnen identificeren. Om dit te bereiken moet de boodschap ‘echt’ zijn. Verder moeten de sociale media een centraal onderdeel zijn van de marketingactiviteiten. Integratie in verschillende media zoals website, nieuwsbrief, LinkedIn e.d. is dus van belang. De activiteiten worden uitgevoerd door een representatief team met achtergrond. Je kunt niet zomaar van alles gaan doen. Er moet een doel zijn en dat moet door iedereen worden gecommuniceerd. Tevens dient het uitgevoerd te worden binnen verschillende kanalen. Het is een compleet plaatje, niet bijvoorbeeld alleen Twitter. Ten slotte geldt dat social media voor elke branch op een andere manier ingezet dient te worden. Het is dus goed om van te voren te onderzoeken hoe en van welke platformen jouw doelgroep gebruik maakt?

Een middel en geen doel!

Marketing via social media is op dit moment een populaire marketing techniek door de opkomst van het internet en de smartphones. Veel bedrijven maken daardoor de fout het in te zetten omdat ze er veel van in het nieuws horen of andere bedrijven zien doen. Het is belangrijk dat men begrijpt dat social media een middel is en geen doel. Dat wil zeggen, gebruik het alleen als het binnen de totale marketing communicatie past en een legitiem doel nastreeft zoals creëren van merkbinding. Als vervolgstap moet er nagedacht zijn over de boodschap en welke tactieken ingezet worden.

social media marketing

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.