Volg ons op:

Verhalen, we zijn er allemaal mee opgegroeid en we kennen er ontzettend veel. Verhalen over je jeugd, over toffe vakanties en de keren dat op je werk echt alles fout liep. Verhalen en het vertellen van verhalen zitten in ons. Daarom is het niet zo gek dat steeds meer bedrijven inzetten op storytelling en dit steeds vaker voorkomt op social media. Waar het de laatste jaren een trend was in marketingland, is het anno 2020 echt niet meer weg te denken. 

Wat is storytelling?

Maar wat is storytelling precies? Storytelling, zoals de naam duidelijk maakt, is het vertellen van verhalen. Verhalen worden gebruikt om betrokkenheid te creëren met de doelgroep en op deze manier een bepaald doel te bereiken. Door een verhaal te vertellen waarin mensen zich kunnen verplaatsen krijgen zij het idee dat ze er deel van uit maken. Als een verhaal op de juiste manier wordt verteld kan het mensen aanzetten tot actie. Dit komt doordat mensen zich kunnen verplaatsen in de personages: de luisteraar krijgt het gevoel dat hij/zij ergens bij was of ergens deel van uit maakt. Het is daarom ook niet gek dat veel organisaties in hun marketingstrategie gebruik maken van verhalen. Maar storytelling wordt ook op andere vlakken ingezet. Zo zetten de overheid en NGO’s steeds vaker verhalen in om maatschappelijke thema’s onder de aandacht te brengen. 

Breng in enkele stappen de candidate journey in kaart

  • Handvatten om de kandidaat reis in kaart te brengen; 
  • De 7 verschillende fases; 
  • Speciaal voor de Recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de handleiding

Waarom storytelling inzetten?

Inzetten van storytelling brengt verschillende voordelen met zich mee. Allereerst worden verhalen veel beter onthouden dan grafieken, feiten en droge cijfers. Denk eens terug aan de geschiedenisles op de middelbare school. Waarschijnlijk kan je veel gebeurtenissen die je daar geleerd hebt nog voor de geest halen, maar weet je niet meer de precieze datum en details. Verhalen bieden namelijk een bepaalde samenhang en daardoor kan de mens iets beter begrijpen, onthouden en doorvertellen. Een ander aspect waardoor storytelling werkt is beleving. Verhalen richten niet alleen op het verstand, maar roepen een bepaald gevoel en emotie op bij de luisteraar. Daardoor kan de luisteraar zich identificeren met de personages in het verhaal. Klanten kiezen bovendien voor een bedrijf dat ze sympathiek vinden, en laat je dat nou net oproepen met een sterk verhaal. 

Waaruit bestaat een goed verhaal?

Nu we weten wat storytelling is, kijken we naar elementen waaruit een goed verhaal bestaat. Goede storytelling bestaat uit vier aspecten:

  1. Herkenbaarheid  
    De mens is gefascineerd door verhalen waarin we (eigenschappen van) onszelf kunnen herkennen. Hoe herkenbaarder een verhaal is, hoe groter de kans dat de luisteraar er in mee wordt ‘gezogen’. 
  2. Originaliteit
    Wanneer je iemand een verhaal verteld wat hij/zij nog nooit gehoord heeft, zal het brein meer oplichten en gaan werken dan wanneer je iets al hebt vaker voorbij hebt horen komen. Dit komt doordat ons brein is gemaakt is voor nieuwigheid. Vanuit onze ‘roots’ geven we aandacht aan nieuwe dingen omdat we moeten bepalen of het nieuwe wat we zien een bedreiging is.  
  3. Spanning
    Spanning verandert een goed verhaal in een geweldig verhaal en wordt gecreëerd doordat het verhaal vragen oproept bij de luisteraar. Door spanning op te bouwen wordt de luisteraar nieuwsgierig naar hoe het verhaal afloopt en uitgenodigd om verder te luisteren of lezen. 
  4. Vlotheid
    Hoe makkelijker een verhaal te begrijpen is, hoe succesvoller het verhaal is. Wist je dat JK Rowling, de schrijfster van Harry Potter, op een lager leeslevel schrijft dan de gemiddelde schrijver. Dit verschijnsel wordt vlotheid genoemd. Een goed verhaal moet je niet laten nadenken over de gebruikte woorden of de opbouw van het verhaal, maar moet je laten focussen op de personages, op de spanning en op wat er zich afspeelt in het verhaal. 

Al met al zijn verhalen een krachtige manier om een boodschap over te brengen bij jouw doelgroep en zo een doel te bereiken. Benieuwd naar meer informatie over de inzet van storytelling? Neem dan eens een kijkje op de kennisbank. Hier vind je verschillende artikelen, handleiding en whitepapers over onderwerpen omtrent arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

wat is storytelling

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.