Werknemers als onderdeel van je strategie arbeidsmarktcommunicatie

De vakanties in Nederland lopen ten einde en een hoop werknemers keren, net als ik, weer terug naar hun werkplek. Met een gezonde dosis vitamine D in the pocket gaan we weer richting de (nog) nattere maanden. Als bedrijf moet je overigens enorm blij zijn met goed uitgerust personeel. Ondanks dat ze zo af en toe ook flink wat kopzorgen met zich meebrengen, blijven ze het belangrijkste kapitaal binnen je bedrijf. Ze zorgen dat er ‘poen’ verdiend wordt, zorgen dat je als bedrijf kunt groeien en maken een dagelijkse werkdag een stuk gezelliger. Een leeg kantoor is tenslotte ook zo saai. Werknemers als onderdeel van je strategie arbeidsmarktcommunicatie!

De ‘kracht’ van werknemers
Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe sommige bedrijven optimaal (en soms totaal niet optimaal) gebruik maken van hun werknemers. Naast de dagelijkse werkzaamheden waar je ze in eerste instantie een contract voor hebt gegeven, kunnen ze namelijk een belangrijke rol spelen binnen andere bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de resultaten van medewerkers op social media, zijn deze best indrukwekkend te noemen en dat maakt het netwerk van je medewerkers erg interessant:

  • Berichten van medewerkers halen namelijk gemiddeld 561% meer organisch bereik dan wanneer je als bedrijf zelf een boodschap de wereld in stuurt.
  • Daarnaast vindt men de berichtgeving van medewerkers een stuk geloofwaardiger dan wanneer je het als bedrijf zelf communiceert en daarmee creëer je meer impact. Het hele ‘wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ voorkom je hier daarmee deels. Dit bewijst ook het rapport van Edelman.
  • De geloofwaardigheid van werknemers komt ook weer terug in de resultaten. Een post van een medewerker leidt tot 8 keer meer engagement, dan de posts van werkgevers.

Stel dat je bedrijf 50 werknemers telt en zij allen een (social) netwerk hebben van zo’n 250 personen. Dan kom je al snel op een potentieel netwerk van ruim 12.000 personen uit. Niet geheel oninteressant lijkt me zo.

Hoe kan ik deze ‘kracht’ benutten?
Werknemers die zelf content gaan schrijven en delen via social media zonder dat je hen er om hoeft te vragen zijn schaars, zeker wanneer het grotere bedrijven betreft. Werknemers verplichten content te schrijven of te delen is ook geen optie en zal tevens de geloofwaardigheid aantasten.

Je dient dus je werknemers op een bepaalde manier te motiveren om dit te bewerkstelligen. Dit kan enerzijds door een duidelijke referral recruitment strategie, maar anderzijds ook door je eigen werknemers fan te maken van jou als werkgever. Betrek je werknemers daarom bij je arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Laat ze content schrijven en er onderdeel van uitmaken, laat ze er trots op zijn en fan van worden. Denk bijvoorbeeld aan video, het schrijven van blogs of meedenken in het opstellen van vacatures.

Wanneer je je werknemers gebruikt binnen de verschillende facetten van de arbeidsmarktcommunicatie, zullen ze er ten eerste meer betrokken bij zijn en ten tweede eerder de neiging hebben het te delen binnen hun eigen netwerk. Een vacature of bedrijfsvideo waar verschillende medewerkers een aandeel in hebben gehad zullen ze eerder delen binnen hun eigen netwerk dan eentje waar ze zelf niets mee hebben.

Meer weten over arbeidsmarktcommunicatie? Download onze whitepaper over content marketing voor recruitment!

Content marketing voor recruitment
Content marketing voor recruitment

Lees meer over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie