Wat is arbeidscommunicatie?

Arbeidscommunicatie is een verkorte versie van het begrip arbeidsmarktcommunicatie. Deze langere versie is ook wel de meest gangbare variant, maar uiteindelijk maakt het niet uit welke van de twee je gebruikt.

Maar hiermee geven we je nog geen antwoord. Want was is arbeidscommunicatie nu precies? Ieder begrip kent zijn eigen definitie. FairSterk is voor je op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

“Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.”

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. De definitie komt aardig in de buurt omdat het allesomvattend is. We gaan er vanuit de met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Wat valt er onder arbeidscommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Het product dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde en niet het product of dient. Doel hiervan is, zoals je kunt lezen in de definitie, het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience.

Enkele belangrijke onderdelen van de arbeidscommunicatie zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijk strategie (plan van aanpak)
  • Uitwerken van de werkgeversidentiteit
  • Doelgroepstrategie
  • Vormgeving

Wat is het belang van arbeidscommunicatie?

Het uiteindelijk doel is de candidate experience vergroten in het proces van werven. Het belang van arbeidsmarktcommunicatie, en het vergroten van de candidate experience, is het strategisch beheren van je recruitmentproces. Door strategisch in te spelen op elementen als externe communicatie, interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creëert op de concurrentie.

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Arbeidscommunicatie heeft tal van voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel.

Daarnaast, potentieel personeel zijn niet alleen jouw werknemers, maar kunnen ook  klanten worden. Anders gezegd, een goede arbeidscommunicatie is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan. Een goed voorbeeld hiervan is CoolBlue.

Daarbij, door gericht te werken met arbeidscommunicatie, bereik je ook de doelgroep die niet werkzoekend is, maar wel ooit zal worden. Dit is misschien wel de belangrijkste doelgroep om te benaderen. Doordat deze doelgroep al bekend is met je bedrijf, dankzij arbeidsmarktcommunicatie, wordt de kans van solliciteren bij het bedrijf een stuk groter.

Wat doet een specialist arbeidsmarktcommunicatie?

Doel van de specialist arbeidsmarktcommunicatie is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist arbeidscommunicatie onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken.

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Bij bedrijven als KLM en Heineken wordt deze specialisatie al langer doorgevoerd binnen de organisatie. De kleinere organisatie huurt deze kennis vaak extern in. Een specialist arbeidsmarktcommunicatie is veelal werkzaam bij een creatief RPO.

Hoe ervaart de klant het?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

 

Meer weten over arbeidscommunicatie?

Interessant! Vraag een gratis adviesgesprek aan hoe je goed kunt communiceren met de arbeidsmarkt.