Volg ons op:

Wat is een arbeidsmarktcampagne?

Een campagne die tot doel heeft nieuwe medewerkers te werven, te bouwen aan een sterk werkgeversmerk of relaties te ontwikkelen met potentiële medewerkers. Een campagne bestaat uit een weloverwogen combinatie van media- en middeleninzet en een aansprekende boodschap en kan onder andere vorm krijgen in printmedia, outdoor-, radio- of televisiereclame en online media. (Bron)

Vaak wordt er bij campagnes gedacht dat deze veel geld kosten om op- of in te zetten. Echter kan ook door de kleinere organisaties via social media op een laagdrempelige manier een campagne worden opgezet. Belangrijk is om altijd te kijken naar wat het oplevert en niet per se naar wat het kost. Als MKB’er jezelf proberen te meten aan de grote corporates in de markt is niet te doen, daar zij simpelweg over veel meer budget beschikken.

Gemakkelijk en snel inbound recruitment marketing opzetten binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces;
  • Zowel in je interne als externe communicatie;
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken.
Download de handleiding!

Waar moet je rekening mee houden bij een arbeidsmarktcampagne?

Stel de kandidaat centraal

oordat je een arbeidsmarktcampagne start, moet je eerst zorgen dat je de kandidaat centraal hebt. Stel jezelf voordat je begint met een campagne de volgende vragen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Waar bevinden ze zich? (zowel on- als offline)
  • Wat vinden jouw toekomstige werknemers belangrijk?
  • Hoe bereik je jouw doelgroep?

Om in een campagne een kandidaat of doelgroep centraal te stellen is het verstandig om een candidate persona op te stellen. Je kunt onze gratis handleiding hier downloaden om te kijken hoe je dit het beste kunt doen.

Meetbare doelstellingen

Voordat je begint aan een campagne, is het belangrijk om te bepalen wat je wilt bereiken. Wil je 2 nieuwe werknemers binnenhalen of gaat het juist alleen om naamsbekendheid en het vergroten van je bereik. Zonder duidelijke doelen te stellen kun je deze ook niet meten, waardoor je nooit precies weet wat een campagne je heeft opgeleverd. Met behulp van data kun je een stuk beter kijken wat de investering heeft opgeleverd en kun je daarnaast ook leren en optimaliseren. Misschien blijkt uit data dat een campagne via Facebook een stuk minder oplevert dan een campagne via LinkedIn.

Blijf dicht bij jezelf

In je arbeidsmarktcommunicatie heb je een bepaalde strategie en identiteit bepaald wat de basis vormt voor je communicatie. Ondanks dat een campagne specifiek gericht is op een bepaalde doelgroep, is het belangrijk om hierbij je vooropgestelde strategie en identiteit niet uit het oog te verliezen. Door je vast te houden aan deze ‘kapstop’ creëer je herkenbaarheid en zorg je op termijn voor meer resultaat.

Hoe kan FairSterk helpen?

Met de inzet van een Specialist Arbeidsmarktcommunicatie kan geholpen worden om een strategie of campagne op te zetten. FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen.

Arbeidsmarktcampagne

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.