Volg ons op:

Bereik halen op social media is lastig. Werk jij je in het zweet om creatieve afbeeldingen vorm te geven en verschillende blogposts te schrijven, maar leidt het amper tot meer likes en volgers? Je bent niet de enige. Het uitwerken van een social media campagne kan dan uitkomst bieden.  

Een social media campagne is een creatief idee dat via verschillende kanalen gecommuniceerd wordt naar de doelgroep. Een campagne is strategisch ingezet en draagt bij aan het behalen van een doelstelling, waardoor schieten met hagel wordt vervangen voor een schot in de roos. Met onderstaande vijf stappen zet jij een social media campagne op   

Bepaal de doelgroep

Bepaal welke personen je wilt bereiken om bij te dragen aan jouw doelstelling. Ga na wat hun interesses, wensen en behoeften zijn. Onderzoek welke kanalen de doelgroep gebruikt en wat voor soort content zij verlangen op deze kaneln. Maken ze meer gebruik van Instagram of besteden ze hun tijd op Facebook? Een manier die helpt bij het in kaart brengen van de doelgroep is om een persona te maken.

In een handomdraai een candidate persona opstellen

  • Handvatten om een candidate persona op te stellen.  
  • Kant-en-klaar-template 
  • Speciaal voor de recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken.
Download het template

Maak een tijdsplanning

Bij een social media campagne is het maken van een tijdsplanning belangrijk. Stippel uit wanneer de campagne begint en hoe lang de campagne duurt. Het maken van een contentkalender kan een heel handig hulpmiddel zijn om op tijd een posts te maken en plaatsen. In een contentkalender zet je neer wanneer je welke post plaatst en wie hier verantwoordelijk is. Dit biedt houvast en zorgt dat je vooruit kan werken aan je posts.

De inhoud van de social media campagne

In deze fase komt creativiteit om de hoek kijken en ga je de posts voor de social media campagne creëren. Laat je creativiteit de vrije loop en ontwikkel originele manieren om jouw doelgroep te bereiken. Zorg dat de gemaakte uitingen altijd overeenkomen met het doel en de behoeften van de doelgroep.  
Nu je de social media posts heb gemaakt is het tijd om ze te plaatsen op de juiste kanalen, zoals voortkomt uit de contentkalender.  

Tip: Je campagne uitingen kun je plaatsen op je eigen social media pagina’s, maar je kan er ook voor kiezen op met deze posts te adverteren. Hierbij kan je heel precies targeten wie de boodschap te zien moet krijgen en kan je uitstekend jouw (nieuwe doelgroep) aanspreken. 

Monitor en evalueer

Als de social media campagne draait en resultaat oplevert ben je nog niet klaar. Het is belangrijk om de resultaten van de campagne te meten en te analyseren. Op deze manier krijg je een beeld wat werkt en wat juist niet werkt. Door deze informatie te evalueren kun je in het vervolg een nog betere social media campagne lanceren.  

wat is een social media campagne

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.