Volg ons op:

Arbeidsmarktcommunicatie onderwijs!? Ieder begrip kent zijn eigen definitie. FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

“Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.”

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. De definitie komt aardig in de buurt omdat het allesomvattend is. We gaan er vanuit dat met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Wat valt er onder arbeidsmarktcommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Het product dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde en niet het product. Doel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience.

Enkele belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijk strategie (plan van aanpak)
  • Uitwerken van de werkgeversidentiteit
  • Doelgroepstrategie
  • Vormgeving

Gemakkelijk en snel inbound recruitment marketing opzetten binnen jouw organisatie.

  • Jouw handleiding voor het optimaliseren van je recruitmentproces;
  • Zowel in je interne als externe communicatie;
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken.
Download de handleiding

Wat is het belang van arbeidsmarktcommunicatie?

Het uiteindelijk doel is de candidate experience vergroten in het proces van werven. Het belang van arbeidsmarktcommunicatie, en het vergroten van de candidate experience, is het strategisch beheren van het recruitmentproces. Door strategisch in te spelen op elementen als externe communicatie, interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan er een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creëert op de concurrentie

Wat zijn de voordelen?

Arbeidsmarktcommunicatie heeft tal van voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel.

Daarnaast, potentieel personeel zijn niet alleen jouw werknemers, maar kunnen ook  klanten worden. Anders gezegd, een goede arbeidsmarktcommunicatie is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan. Een goed voorbeeld hiervan is CoolBlue.

Tevens, door gericht te werken met arbeidsmarktcommunicatie, bereik je ook de doelgroep dat niet werkzoekend is, maar wel ooit zal worden. Dit is misschien wel de belangrijkste doelgroep om te benaderen. Doordat deze doelgroep al bekend is met je bedrijf, dankzij arbeidsmarktcommunicatie, wordt de kans van solliciteren bij het bedrijf een stuk groter.

Arbeidsmarktcommunicatie onderwijs

Arbeidsmarktcommunicatie onderwijs (voorgezet, speciaal en basis) is belangrijk gezien de sector kampt met een lerarentekort. Door o.a. de vergrijzing en een negatief sentiment in het vakgebied is er een enorm tekort ontstaan aan personeel dat voor de klas wil staan. Voor veel onderwijsinstellingen en onderwijsstichtingen zal daarom het aantrekken van leraren en docenten een prioriteit worden. De docent of leraar verleiden om voor jouw school te komen werken wordt steeds belangrijker. Dit verleiden gebeurt aan de hand van je interne werving (recruitment) en arbeidsmarktcommunicatie. Er zijn al stichtingen die met interne recruiters werken om personeel te boeien en te binden. Het intern weven van nieuw persoon is een vak apart en is niet wat zomaar iemand van HR er naast kan doen. Het kost tijd om een lange termijnstrategie uit te zetten en te implementeren.

FairSterk helpt het onderwijs

Er zijn een aantal segmenten van belang bij het implementeren van recruitment binnen het onderwijs:

  • Het vaststellen van de identiteit van je organisatie
  • Wat is nodig om de doelgroep te boeien, te binden en te beheren
  • Taakverdelingen binnen de HR afdeling wie deze segmenten beheert

In zes stappen helpt FairSterk met het onderscheidend maken van werkgevers binnen het onderwijs. Dit wordt gedaan door een specialist arbeidsmarktcommunicatie.

  1. Zorgen dat er draagvlak is binnen de organisatie, op ieder niveau.
  2. Onderzoek naar  de identiteit van de organisatie.
  3. Onderzoeken en optimaliseren van het interne recruitmentproces
  4. Onderzoeken en optimaliseren van het externe recruitmentproces
  5. Starten met het onderhouden en beheren van de relatie met je doelgroep
  6. Controleren en zorg dragen voor de synergie in het recruitmentproces

Wat doet een specialist arbeidsmarktcommunicatie onderwijs?

Doel van de specialist arbeidsmarktcommunicatie onderwijs is het optimaliseren van de kandidaatbeleving, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist arbeidsmarktcommunicatie onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken. Een specialist arbeidsmarktcommunicatie is veelal werkzaam bij een creatief RPO.

Arbeidsmarktcommunicatie onderwijs

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.