Volg ons op:

De candidate journey is de complete ‘reis’, inclusief alle contactmomenten, die jouw sollicitant aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Deze reis is onder te verdelen in 7 verschillende fases:

  1. Bewustwording (awareness)
  2. Overtuigingsfase (consideration)
  3. Interesse
  4. Solliciteren
  5. Sollicitatiegesprekken
  6. Aanname
  7. Pre- en onboarding

Tijdens deze journey kent jouw kandidaat vele contactmomenten met je organisatie. De kandidaat maakt vaak in het begin van een journey al de keuze om al dan niet voor een bedrijf/functie te kiezen. Het is dus belangrijk om elke fase goed te begrijpen en te zorgen dat de kans op afhaken zo klein mogelijk is. Met andere woorden, het is belangrijk om jezelf als werkgever zo goed mogelijk te verkopen. Dit wordt ook wel je werkgeversmerk of employer brand genoemd.

Ga flexibel en goedkoper werven met een creatief RPO

  • Wat is een creatieve RPO?
  • Wat zijn de mogelijkheden ervan?
  • Welke voordelen biedt een creatieve RPO?
Download de whitepaper

De candidate journey start vaak onbewust voor een kandidaat!

Dit is dan ook het moment om als recruiteer en/of specialist arbeidsmarktcommunicatie in actie te komen. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 12% van de mensen die open staan voor een baan dit ook bewust en actief doen. De overige 88%  kun jij dus voor je winnen door het verbeteren van de candidate experience en de kandidaat te verleiden om voor jou te komen werken.

Aan wat voor onbewuste contactmomenten kun je denken?

  • Een social media campagne die jij bent gestart als werkgever
  • Het praten met een enthousiaste collega tijdens een verjaardag
  • Onderdeel zijn van een kennisnetwerk die jij als werkgever hebt opgestart

En wat zijn bewuste contactmomenten?

  • de sollicitant bezoekt je werken-bij-pagina of werken-bij-webiste
  • het binnenlopen van je kantoor voor een sollicitatiegesprek
  • een bezoek aan je beurs
  • het tekenen van de arbeidsovereenkomst

Door constant kritisch te zijn naar jouw eigen proces, verbeter je de candidate journey. Dit is iets wat continue moet plaatsvinden. Hierbij kun je sollicitanten vragen om hun feedback, zodat je deze kunt meenemen in een volgende verbeterslag. Dit hebben wij bijvoorbeeld ook voor onze klant Kooiman Marine Group gedaan. Dit leverde ons een mooi plekje op in de serie ‘campagne van de week’ op Werf&.

Tijdens deze procedure is het belangrijk dat de verschillende afdelingen binnen een organisatie nauw samen werken met elkaar. Recruitment, marketing & HR hebben allemaal een belangrijk aandeel in het optimaliseren van de candidate experience tijdens de customer journey.

candidate journey

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.