Volg ons op:

Voordat we specifiek ingaan op recruitment in het onderwijs is het belangrijk om te weten wat recruitment is? De definitie van recruitment luidt: ‘Het werven, screenen, testen en selecteren van geschikte kandidaten voor een bepaalde functie in een organisatie’.  In andere woorden: recruitment is het vinden van de juiste personen voor bepaalde vacatures. 

Er zijn twee manieren om te recruiten: binnen of buiten de organisatie.  Als we spreken over recruitment binnen de organisatie dan zijn er corporate recruiters in dienst bij het bedrijf zelf of wordt er bijvoorbeeld een vacature op een vacaturebank geplaatst.  Bij recruitment buiten de organisatie wordt er een externe partij ingeschakeld, zoals een interim recruiter of een recruiter bij een recruitmentbureau.  

Op basis van de informatie die de recruiter over de vacature verzamelt, gaat hij op zoek naar de juiste kandidaat voor de functie. Dat kan iemand uit het netwerk of de database zijn, maar het kan ook zijn dat dat de recruiter actief op zoek gaat door kandidaten te benaderen via bijvoorbeeld LinkedIn

Tot slot heb je de Recruitment Process Outsourcing (RPO) recruiter die er tussenin zit: een recruiter die extern ingehuurd wordt, maar wel op locatie onderdeel van de processen wordt en zich breed bezighoudt met werving, arbeidsmarktcommunicatie en een stukje branding. 

Ontdek in 5 minuten de voordelen van een creatief RPO!

  • Uitleg waarom je zou moeten samenwerken met een creatief RPO; 
  • Je communicatie en recruitment onder beheer bij één partij; 
  • Speciaal voor de specialist arbeidsmarktcommunicatie, recruiter of HR manager die van zijn werving een specialisme wil maken. 
Download de whitepaper

Soorten recruitment

In de recruitment of arbeidsbemiddeling branche zijn meerdere typen dienstverleners actief: 

  • Werving en selectie- of recruitmentbureaus 
  • Uitzend-/detacheringsbureaus 
  • Interim recruiters 
  • Corporate recruiters 
  • (Creatief) Recruitment Process Outsourcing bureau (FairSterk) 

Deze spelers kunnen generiek zijn (Randstad, TempoTeam) of gespecialiseerd naar carrière niveau (Young Capital, StudentXL), branche (Bouw, Retail) of vakgebied (Sales, Finance, Logistiek of Techniek). 

Recruitment in het onderwijs

Recruitment in het onderwijs is in de basis hetzelfde als andere branches. Echter is de doelgroep, o.a. leraren, wel bepalend voor hoe je het recruitment insteekt binnen een organisatie. Het selectieproces, eventuele assessments en bijvoorbeeld je communicatie moet afgestemd zijn op deze doelgroep. Het is daarom belangrijk om je goed te verdiepen in een bepaalde doelgroep. Onder andere een strategie arbeidsmarktcommunicatie en bijvoorbeeld het opstellen van een candidate persona, kunnen je helpen om je recruitment af te stemmen.

recruitment in het onderwijs

Super interessant?

Meer kennis bij FairSterk.